تبلیغات و نیازمندی های صنعت ساختمان معرفی محصولات

تاثیری که قیمت دلار بر مسکن گذاشت

تاثیری که قیمت دلار بر مسکن گذاشت

تاثیری که قیمت دلار بر مسکن گذاشت

اخبار ساختمان به نقل از “خبرگزاری ایسنا” ، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی گفت:

ما به تجربه دریافتیم که با کاهش نرخ دلار، قیمت اقلام در بازار کاهش پیدا نکرده، در نتیجه قیمت مسکن از چیزی که هست پایین‌تر نخواهد آمد.

محمود پژوم اظهار کرد:

با افزایش قیمت دلار، تغییراتی در وضعیت قیمت مسکن داشته‌ایم و از ابتدای سال شاهد رشد قیمت‌های مسکن بوده‌ایم که در اواسط تابستان شدت بیشتری پیدا کرد.

وی تصریح کرد:

این افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد و به طور طبیعی وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند کلیه اجناس و اقلام ساختمانی از فولاد گرفته که سهم بسزایی در افزایش قیمت‌های مسکن دارد تا اقلام تاسیساتی و غیره افزایش می‌یابد و فروشنده‌ها هم قیمت‌های مسکن را افزایش دادند و در نتیجه قیمت مسکن نیز بالا رفت.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی با بیان اینکه به مدت چندسال ساخت و ساز در حال رکود بود، گفت:

این رکود بازار مسکن در سال‌های اخیرکاملا محسوس بود و تعداد زیادی از همکاران ما افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند.

پژوم عنوان کرد:

اگر بخواهیم وضعیت مسکن را در آینده رقم بزنیم باید گفت نرخ دلار قطعا در تغییر قیمت‌های مسکن موثر است ولی چیزی که ما تجربه داریم این است که در این چند روزه اخیر با  قیمت کاهشی دلار مواجه بودیم اما این کاهش قیمت را بازار و اقلام هنوز احساس نکرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه سازان خراسان رضوی اظهار کرد:

با توجه به این موارد فکر می‌کنم باز هم کاهشی در قیمت مسکن نداشته باشیم و به نظر می‌رسد قیمت مسکن از این حد وحدود پایین‌تر نخواهد آمد.

پژوم بیان کرد:

  اگر امروز بخواهیم ساختمانی بسازیم برای هر متر ساخت باید مبلغ بالایی مصالح تهیه کنیم و اگر قیمت زمین را به آن اضافه کنیم، در نتیجه قیمت یک واحد مسکن ساخته شده به اندازه همین نرخ کنونی بازار است، در نتیجه فروشنده هم حاضر نیست از آن مبلغ کمتر مسکن خود را بفروشد، بنابراین قیمت‌های مسکن آنچنان پایین نمی‌آید.

وی ادامه داد:

متاسفانه در بحث ساختمان و ساخت و سازها ما هنوز در کشور یک ریتم، هارمونی و آهنگ نداریم و کمتر دیده شده که دولتمردان در این زمینه برنامه‌ای داشته باشند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه ما به ندرت قوانین دقیقی داریم، بیان کرد: برخی قوانین از جمله قوانین پیش فروش دارای نقایصی است و برای اصلاح آن در کانال ساخت و ساز در مجلس شورای اسلامی بحثی مطرح نشده و مورد مشورت قرار نگرفته است.

وی افزود:

در خصوص پیش‌فروش مسکن با گران شدن اقلام معضلات و مشکلاتی ایجاد می‌شود و بعضا تعدادی از همکاران ما به دلیل نقص‌هایی که در قانون پیش‌فروش است در این بخش سرمایه گذاری نکردند و از ساخت و ساز خارج شدند.

پژوم یادآور شد:

ما قانون داشتیم که در بافت‌های فرسوده وام و تسهیلاتی با نرخ سود پایین داده شود ولی متاسفانه همکاران در بافت فرسوده ساخت و ساز انجام دادند و هرگز دولت به قولش در مورد سوبسید عمل نکرد در حالی که تسهیلات خیلی می‌تواند موثر و نقش‌آفرین باشد.

وی خاطرنشان کرد:

در زمان تورم و بالا بودن قیمت ساختمان‌ها، می‌طلبد که وام‌هایی با کارمزد پایین ارائه شود و خریداران هم می‌توانند با قیمت پایین صاحب خانه شوند ولی تا به امروز ما به صورت عملیاتی شاهد این تسهیلات نبوده‌ایم.

منبع

نوشته تاثیری که قیمت دلار بر مسکن گذاشت اولین بار در اخبار ساختمان، دکوراسیون داخلی، مصالح و تجهیزات. پدیدار شد.

ادامه مطلب —->تاثیری که قیمت دلار بر مسکن گذاشت