• این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 11 سال، 2 ماه پیش بدست dina به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #2952
    dina
    مشارکت کننده

    سقف کرمیت از سال 1356 به صورت یک طرح مقدماتی در مهندسی ارتش برای اصلاح سیستم طاق ضربی مورد استفاده قرار گرفت و پس از دریافت مجوز رسمی از وزارت صنایع سنگین و وزارت صنایع در سال 1360 شروع به تولید انبوه سقف کرمیت در ایران شد و تاکنون بالغ بر میلیون ها متر مربع از سقف کرمیت در سازه های بتنی ، فلزی و بنایی در سراسر کشور مورد استفاده قرارگرفته است
    در سیستم سقف کرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیراست ، روی سقف نیز با 4 الی 10 سانتی متر بتن پوشانده می شود.

    تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشد و تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند.

    پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند.
    سقف ضربی کرمیت:

    به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قديم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد.
    در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود.
    اگر چه از اين سيستم در انبوه سازي استفاده نمي شود ، اما براي پروژه هاي كوچك و يا دور افتاده ، هنوز هم كاربرد دارد.

    سقف تیرچه و بلوک کرمیت:
    با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است.
    شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند. در سال 1363 با استفاده از بلوك کُرمیت به جاي طاق ضربي كه قبلا” در اين سيستم بعنوان قالب ثابت بكار مي رفت عملا” سقف تیرچه وبلوک کُرمیت وارد بازار شد.
    این سقف به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد. اجرای این سقف بر روی اسكلت های فولادی بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر می باشد.همچنین فاصله محور تا محور تیرچه ها نباید از 70 سانتیمتر بیشتر باشد. بتن روی بلوکه ها از 4 تا 10 سانتیمتر است.
    سقف پلیمری کرمیت:
    استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز در سقف باعث کاهش مصرف تیرچه تا حدود 20% و کاهش فولاد مصرفی سازه تا حدود 7% می شود.
    سهولات اجرای این نوع سقف کرمیت، باعث افزایش سرعت اجرا و درنیتجه کاهش هزینه های اجرایی می گردد. در عین حال در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای صورت می گیرد. شیارهای مناسب ایجاد شده در زیر این بلوک ها باعث پیوستگی گچ و خاک در زیر سقف می گردد.

    تیرچه های فولادی که درآن از یک تسمه نبشی و چند میلگرد دربال فوقانی و یک تسمه تسمه در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده شده دارای مزیتی مانند سرعت بالا در اجرا به دلیل امکان اجرای چند سقف به طور همزمان (عدم نیاز به اجرای شمع)می باشد.درعین حال در سقف کرومیت بتن کمتری مصرف می شودو در نهایت سقف یکپارچه تر و سبک تری خواهیم داشت.تیرچه های فلزی تولید بهساخت با استفاده از ورق های تولیدی ذوب آهن اصفهان و نبشی های فابریک استانداردودر زیگزاگ تیرچه ها از میلگرد فابریک استفاده می شود.
    تیرچه فلزی(کرمیت) با جان باز شامل:
    1-بال تحتانی
    2-اعضای قطری
    3-بال تحتانی
    4-ورق برشگیرها
    5-گوشواره
    1-بال تحتانی:بال تحتانی تیرچه که از تسمه ساخته می شود بعنوان عضو کششی خرپا عمل کرده و بارهای وارده را تحمل می کند.عرض بال تحتانی تیرچه نباید کمتر از 10 سانتیمتر و یا 7/2 ضخامت سقف باشد.
    2-اعضای قطری:اعضای قطری تیرچه که معمولا از میلگرد می باشند به عنوان عضو مورب خرپا عمل نموده و به کمک اعضای کششی و فشاری ایستایی لازم را برای تحمل بارهای وارده تأمین مینمایند.
    1-بال فوقانی: بال فوقانی تیرچه از نبشی، تسمه یا ناودانی ساخته شده و در داخل بتن پوششی قرار میگیرد.
    2-ورق برشگیرها :استفاده این ورق یا همان ورق نری را میتوان در دو عنوان برشمرد.الف-در تحمل نیروی برشی تیرچه که در دو انتها به ماکزیمم میرسد مفید است ب-آنکه از تغییر شکل و کمانش موضعی ورق تحتانی در دو سر تیرچه جلوگیری مینمایند.
    3-گوشواره:به زیگزاگ اضافی تکی که معمولا در دو انتهای تیرچه در کنار میلگرد زیگزاگ اصلی جوش میشود گوشواره میگویند و گوشواره در دو حالت در تیرچه استفاده میشود.
    حالت اول: آنکه به هنگام طراحی تیرچه چنانچه تنش برشی به اندازه ای باشد که میلگرد زیگزاک نتواند به تنهایی تحمل کند یکی از راه حلها اضافه کردن گوشواره به انتهای تیرچه میباشد. تعداد گوشواره های مورد نیاز تنها از طریق محاسبه مشخص میشود.
    حالت دوم:زمانی که تیرچه کوتاه و یا اشتباه بریده شده است برای ترمیم انتهای تیرچه استفاده می شود.
    نکته های اجرایی سقف های کرمیت:
    1-قسمت هایی از تیرچه که در داخل بتن قرار میگیرد نباید رنگ شود.
    2-ضخامت نبشی ،ورق ها و پروفیل هایی که جوشکاری میشوند نباید از 3 میلیمتر کمتر باشد.
    3-اندازه نشیمن تیرچه از لبه تکیه گاه فولادی به سمت داخل نباید از 2 میلیمتر کمتر شود.
    4-در سقف های تیرچه کرمیت از آرماتور منفی استفاده نمیشود.زیرا محاسبات آن بر مبنای اتصالات مفصل انجام میپذیرد.و اجرای آرماتور منفی در تیرچه های کرومیت در محل تکیه گاه یعنی اتصال صلب انجام گرفته است و با طراحی اولیه مغایر میشود.لذا نیازی به استفاده از آرماتور منفی در تیرچه نمی باشد.
    5-جان تیرچه با بتن کاملا پر میشود چون تیرچه به صورت T شکل طراحی میشود، بتن در باربری تیرچه کاملا تاثیر گذار میباشد.
    6-بال فشاری تیرچه نباید به پلها جوش شود و علت جوش نشدن تیرچه به پلها در ذیل به اختصار توضیح داده شده است .
    الف:چون طرح تیرچه بصورت مفصل میباشد عملکرد تیرچه با طرح اولیه متفاوت خواهد شد و این امر باعث جاری شدن نبشی فوقانی یا شکستن جوش در محل تکیه گاه ها میشود.
    ب-در هنگام بارگذاری تیرچه ممکن است نیروی کششی در بال فوقانی تیرچه به صورت شطرنجی است و نیز در پلهای کناری احتمال وقوع بیشتری دارد.
    ج:بدلیل جوشکاری بال فوقانی مقداری از پیش خیز تیرچه که قرار بوده است بر اثر بار گذاری خنثی شود ممکن است عملی نشود.

    مزایای سقفهای کرمیت:
    عدم نیاز به شمع بندی:طراحی سقف کرمیت با این فرض انجام میشود که تیرچه به تنهایی (قبل از گرفتن بتن)توانایی تحمل وزن خود بلوک بتن خیس و عوامل اجرایی را داشته باشند بنابراین سقف کرمیت نیازی به شمع بندی در هیچ یک از مراحل عملیات اجرایی ندارد.
    سرعت و سهولت اجرا:در این سیستم اجرای سقف نسبت به سیستم های مشابه آسانتربوده و با سرعت بیشتری انجام میشود.48 ساعت پس از بتن ریزی روی سقف قابل رفت و آمد و بار گذاری سبک بوده و میتوان عملیات ساختمانی را ادامه داد که این مزیت موجب سرعت در روند عملیات ساخت میگردد.
    امکان اجرای همزمان چند سقف:با توجه به اینکه در سیستم سقف کرمیت هیچگونه شمع بندی وجود ندارد عملا میتوان چند سقف را برای بتن ریزی آماده کرده و همزمان عملیات بتن ریزی را بر روی سقف ها انجام داد.این کار برای ساختمان های با طبقات زیاد و یا زیر بنای کم بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.
    یکپارچگی سقف و اسکلت:به علت جوش شدن تیرچه ها به اسکلت پس از گرفتن بتن سقف و اسکلت یکپارچه شده و میتوان مانند یک دیافراگم صلب عمل کند.در اسکلت های بتنی نیز با در نظر گرفتن قلاب های مخصوصی امکان یکپارچگی بیشتری ایجاد میشود.
    امکان حذف کش ها:با توجه به یکپارچگی سقف و اسکلت میتوان کشها (اعضای غیر باربر) را حذف کرد.حذف کشها علاوه بر صرفه جویی در مصرف فولاد باعث یکنواختی بیشتر زیر سقف شده و عملیات نازک کاری را به حداقل می رساند.
    پائین بودن تنش در بتن:تیرچه ها به علت خود ایستا بودن میتوانند وزن بلوک، بتن خیس و عوامل اجرایی را به تنهایی تحمل کنند.تنش ایجاد شده در بتن بسیار پایین است آزمایش بارگذاری روی سقف های کرمیت که مقاومت نهایی بتن آنها کمتر از مقدار مورد نظر بوده نشان داده که بتن با مقاومت پایین به ظرفیت باربری سقف لطمه ای وارد نمی سازد .
    حذف رد فولاد زیر سقف:اثر داغ آهن در سقف های ضربی به صورت خط تیره ای روی گچ مشاهده میشود ولی در سقف کرمیت به علت پایین تر بودن سطح بلوکها از تیرچه ها پوشش گچ و خاک در زیر تیرچه ها نسبت به بقیه نقاط سقف بیشتر است و همین امر سبب کاهش جذب ذرات معلق میشود بنابراین سایه فولاد بال تحتانی تیرچه ها مشاهده نمیگردد.
    سهولت اجرای داکت (بازشو) :به علت فاصله زیاد تیرچه ها( 70 سانتیمتر محور به محور) ایجاد داکت در سقف جهت عبور لوله های تاسیساتی نصب دودکش موتور خانه، شومینه و نصب توالت ایرانی و یا عبور کانال کولر به راحتی امکان پذیر است و نیاز به قطع کردن تیرچه ها نمیباشد.

    از شرکت های اجراکننده سقف کرمیت
    برناایستا
    http://bornaista.com/

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.