• این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 11 سال پیش بدست amene rashedi به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #3018
    amene rashedi
    مشارکت کننده

    طراحی داخلی، زبان مشترک انسان هاطراحی داخلی، زبان مشترک انسان ها

    سالهاست که مراکز طراحی دکوراسیون می کوشند تا با ارائه راهکارهای متنوع به مخاطبان خود بفهمانند که می توانند در فضایی غیر مشابه با آنچه درآن هستند، زندگی کنند. گرافیک محیطی تنها به طراحی بیلبورد و پوسترهای تبلیغاتی که هدفشان فقط تشویق مخاطب به خرید کالا است، محدود نمی شود. طراحی محیطی یک هنر هدفمند است که می تواند زبان مشترک بین آدمها باشد. بررسی زبان تصویر در زمان های دور به خوبی نشان می دهد تصویر برای مقاصد گوناگون و آسان کردن ادراک مسائل برای مخاطب یا ساده تر کردن مفاهیم و برقراری ارتباط، توسط آدمی ترسیم شده است.

    از این رو میتوان گفت طراحی داخلی هم می تواند زبان مشترک آدم هایی باشد که قرار است در یک خانه یا محیط اداری مدتی را با هم سپری کنند. طراحی داخلی مجموعه دانشی است که با عناصری نظیر رنگ، فرم، بافت و نور، باعث بهینه سازی فضاها و دستیابی به مکانی می شود که فرد می تواند در آن فارغ از خستگی ها و فشارهای روانی به شکوفایی برسد.

    بافت و فرم مهمترین نقش را در طراحی داخلی ایفا می کنند. طراحی داخلی کلاسیک به طور عمده یک سلیقه مردم پسند است و بیشتر مربوط به اصول دکوراسیون لویی هاست و در انواع اصیل و دقیق هنوز کاری قابل ستایش است. اما دلیل آنکه این نوع دکوراسیون نزد مردم عامه از محبوبیت بالایی برخوردار است مربوط می شود به درک سریع آنها از روی فرم های شناخته شده ای که ذهن به آنها عادت دارد.

    در چنین طرح هایی، نمادها تنها بار بصری دارند و به راحتی قابل درک و ارزیابی اند. از طرف دیگر می دانیم که این گونه طرح ها زمانی نشانه ثروتمندی و تعلق به لایه های روشنفکری و بالاتر جامعه بوده است و پزها و مدلهای روشنفکرانه همیشه با سالها تاخیر به زندگی مردم معمولی منتقل می شود. در فرم های مدرنِ طراحی تنها به آسایش فیزیولوژیک فرد استفاده کننده، فکر می شود. فرم ها و حجم ها به شکل عریان، ساختار خود را به نمایش می گذارند و اهدافی عالی و خیالی را دنبال نمی کنند. این گونه است که کار طراحان مدرن به مراتب دشوارتر است.

    اساسا در زندگی ماشینی امروز نمی توان پس از چند ساعت کار مداوم و خستگی ناشی از نشستن طولانی مدت روی صندلی های تراموا و تاکسی، مبلهای لوکس و سلطنتی را برای استراحت و رفع خستگی برگزید. این مورد تناقض در دفاتر کار هم دیده می شود و با وجود مدرنیسم، هنوز کارفرمایانی وجود دارند که در طراحی داخلی دفتر کار، مدل سنتی را می پسندند. بیشتر کارفرمایان متمکن به دلیل علایق خاصی که به داشته های خود دارند، به انگیزه احساس رقابت و احساس قدرت در حیطه خصوصی خود اغلب خانه هایی با طرح های پُر نشانه را می پسندند و استفاده از حس های پیچیده (اما فرم های ساده) را به سختی می پذیرند. شاید به این دلیل که سادگی فرم ها ممکن است مخاطب را در مورد ثروتمندی مالک به شک اندازد، در حالی که طراحی داخلی مدرن بیشتر بر کیفیت فوق العاده مواد، کیفیت بالای اتصالات آنها به هم و ایده جذاب و هنرمندانه تاکید دارد.

    چون افراد از کار روزمره به خانه باز می گردند و نیاز به آرامش و تسکین دارند، توجه به فرم و چیدمان معماری داخلی منزل بسیار اهمیت دارد. کاربرد فرم هایی با برش های تند و تیز و نیز رنگ های گرم و تند، باعث ایجاد آزار و اذیت بصری و سلب آرامش از افراد می شود. به عبارت دیگر در فضاهای داخل منزل و طراحی دکوراسیون داخلی باید سعی شود از فرم های تیز و خشن و رنگ های خیلی گرم به مقدار زیاد استفاده نشود. معمولا برای چیدمان داخلی، رنگ های ملایم و از نظر ارزشی زیر 60 درصد به کار برده می شود.

    ایجاد ریتم هم در طراحی داخلی و از بین بردن فضای خشک و کاملا یکنواخت موثر است. ریتم می تواند در شکل اجسام، رنگ و حرکت آنها ایجاد شود. در ریتم تکراری، فرم ها و شکلها به موازات هم تکرار می شوند که از لحاظ دید بصری دارای انضباط ویژه و رسمی است. ریتم گاهی به صورت رنگ و کنتراست های رنگی ایجاد می شود که چشم اندازهای بسیار زیبایی را به وجود می آورد. برای ایجاد ریتم در خانه می توان از پارچه ها، پرده ها و کف پوشهایی که دارای این عنصر هستند، استفاده کرد. برای ایجاد ریتم در اتاقی که با میز کنفرانس پر شده باید به منبع نوری توجه کرد و چیدمان را متناسب با نور اتاق انجام داد.

    در بحث طراحی داخلی محیط های کاری، علم ارگونومیک می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد. ارگونومیک علم طراحی سازگار محیط و محصولات با کاربران است. ارگونومیک در نظر اول ممکن است علم جلوگیری از صدمات و ناراحتی های پیش بینی نشده معنی شود، در حالی که موضوع اصلی آن قبل از آنکه بررسی وقوع ضایعه ای باشد، تقویت راحتی روانی عملکرد است.

    این علم از اطلاعات مربوط به علوم آناتومی و فیزیولوژی برای اندازه گیری شاخصه های فیزیکی افرادو پاسخ آنها به محیط بهره می گیرد و تمرکز اصلی آن بر سلامتی بهره وری قرار دارد. در اداراتی که از موارد و مسائل ارگونومیک تبعیت می کنند، دستورالعمل های ارگونومیکی مخصوص محل کار به کار گرفته می شوند. صندلی های ارگونومیک که کاملا قابل تنظیم باشند، برای هر کارمند تهیه می شوند و جاپایی های ارگونومیک مناسب در صورت لزوم وجود خواهند داشت. از طرف دیگر نورپردازی به گونه ای است که لامپ های موجود باعث خیرگی مستقیم یا غیر مستقیم چشم کارمندان نمی شود. صفحه نمایش ها و نگه دارنده های اسناد به گونه ای طراحی می شوند که کارکنان خط مستقیمی برای میدان دید خود داشته باشند. موس های ارگونومیکی، کیبوردهای ارگونومیکی، لوازم اداری ارگونومیکی و کاملا قابل تنظیم، کارمندان را در حفظ وضعیت طبیعی قرار داده و در نتیجه صدمات کاری (عضلانی _ اسکلتی) ناشی از عدم لحاظ موارد ارگونومیک را از بین می برند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.