در حال نمایش 12 نوشته (از کل 12)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #2791
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    ال اس اف ( LSF ) یا قاب سبک فولادی نورد سرد ( Lightweight Steel Frames ) یکی از سیستم های ساختمانی می باشد .
    این سیستم متشکل از ستوک هایی و نیز انواع مهارهایی برای بارهای جانبی می باشد .ستوک ها به اشکال C و U که از ورق گالوانیزه به وسیله نورد سرد تولید می شوند . مهارهای تامین کننده باربری جانبی به چهار صورت می باشند شامل : 1-دهانه های مهار بندی شده با اعضای قطری 2-دیوار برشی با ورق فولادی نازک 3-دیوار برشی با دیواره های چوبی استاندار (OSB) یا 4-ددیوار برشی بتن مسلح .[1]
    این سیستم یکی از سیستم های مورد توجه در صنعتی سازی می باشد . شاهد این موضوع استفاده از آن در پروژه صنعتی سازی شهر جدید پرند می باشد .
    یکی از مزایای برجسته این سیستم سبکی فوق العاده آن است که حدود 50 درصد مصرف فولاد و نیز مقدار قابل توجهی مصرف بتن و نیز حجم نخاله و دور ریز را تقلیل می دهد .
    از این سیستم همچنین می توان در ساختمان های با اسکلت بتنی و فولادی به عنوان دیوار (غیر باربر) استفاده نمود که در کاهش وزن آن ها بسیار تاثیر گذار است زیرا وزن تقریبی تیغه های داخلی آن حدود 30 تا 50 کیلو گرم بر متر مربع و نمای خارجی آن شاید در حدود 50 تا 100 کیلو گرم بر متر مربع باشد .
    پوشش دیوار ها در این سیستم به دو صورت خشک ( Dry Wall ) و همچنین با ترکیبی از مصالح سنتی می توانند اجرا گردند .
    ملاحظات نیز در مقابله با حریق وآکوستیک نمودن و عایق حرارتی دارد که به تفصیل در تشریح ملاحظات آن خواهد آمد .

    تاریخ پیشنهادی ارائه 26 فروردین 1392

    #3238
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    عنصر باربر ثقلی در اين روش مقاطع فولادي جدار نازك LGS مي باشند. مقاطع فولادي جدار نازك, ورقهاي فولادي گالوانيزه هستند كه با استفاده از نورد سرد و با استفاده از روش Roll Forming در کارخانه سبک سازه پارس شكل دهي مي شوند. توليد و برش اين مقاطع در کارخانه باعث مي گردد, توليد مقاطع با كيفيت مناسب و يكنواخت در حجم و سرعت بسيار بالا انجام گيرد
    قرارگيری اين مقاطع فولادی در فواصل نزديک به هم ديوارهای باربری را ايجاد می نمايد که مقاومت و سختی مناسبی را در برابر بارهای جانبی ناشی از باد و زمين لرزه دارا می باشند
    اين سيستم در انواع ساخت و سازها مانند ويلاها, ساختمانهاي مسكوني و اداري تا دو طبقه, هتل ها و هتل آپارتمانها, مدارس و دانشگاهها, رستورانها, کمپهای اقامتی و تفريحی و …. استفاده می شود. ساختمانهای 3 تا 9 طبقه نيز توسط سيستمهای ترکيبی با اين روش قابل اجرا می باشند
    مقاطع فولادي جدار نازك, سبك بوده و به راحتي قابل حمل حتی به مناطق صعب العبور مي باشند و امکان مونتاژ بخشهاي مختلف سازه در محل و يا کارخانه باعث مي گردد كه عمليات ساخت با اين سيستم بسيار سريع باشد
    بر خلاف بسياری از ساختمانهای پيش ساخته که ظاهری صنعتی و معمولا ناسازگار با فرهنگ محيطهای مسکونی دارند ساختمانهای ساخته شده با اين روش از لحاظ فضا و معماری داخلی و خارجی تفاوتی با ساختمانهای معمول ندارند .

    #3239
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    مراحل اجرایی LSF
    مرحله اول – فونداسيون :
    فونداسيون بناهاي ساخته شده با روش LSF بسيار سبك بوده و به علت سبكي زياد اين سازه از سادگي خاصي بر خودار است و براساس طراحي مهندسين محاسب مي توان از شالوده هاي نواري يا راديه استفاده نمود ، همچنين در اين نوع فونداسيون قابليت اجراي محل چاه ارت – لوله فاضلاب وساير موارد ديده شده است .

    مرحله دوم – اسكلت ساختمان (سازه هاي فولادي سبك )LSF:
    اين نوع سازه ها از طريق روش رول فرمينگ (نورد سرد ) يا پرس ورق هاي بريده شده توليد و ساخته مي شوند .
    جنس اين سازه ها از ورق گالوانيزه به ضخامت هاي مختلف 1ويا 2 ميليمتر بوده و يكي از شاخص هاي اين نوع سازه مقاومت در برابر اكسيد شدن (زنگ زدگي ) مي باشد.
    -سطح مقطع اين سازه ها اكثراً به صورت UوC مي باشدكه توسط پيچ و پرچ به يكديگر متصل مي گردنند.
    -كليه سازه ها مونتاژ شده وبرش خورده به محل پروژه حمل مي گردد ودر زمان بسيار كوتاه به يكديگر متصل شده و آماده براي نصب پانلها و يا در اصطلاح سفت كاري ساختمان مي گردنند.
    -زمان اجراء استراكچر ساختمان ها با اين روش بسيار كوتاه و حدوداً بين 7 الي 14 روز مي باشد .
    -در اين نوع ساختمان ها وزن آهن مصرفي در هر متر مربع معادل 30 تا 45 كيلوگرم محاسبه گرديده است .
    -قابليت انعطاف پذيري و سازش با زمين هاي نا مساعد در سازه هاي فلزي نسبت به سازه هاي چوبي 21 برابر و نسبت به سازه هاي بتوني 10 برابر مي باشد.

    مرحله سوم – پوشش هاي خارجي وداخلي سقف – ديوار
    پوشش خارجي و داخلي سقف : گزينه هاي مختلفي را مي توان براي پوشش سقف نام برد به طور مثال ساندويچ پانل – ورقهاي گالوانيزه با تنوع رنگي زياد –پوشش هاي مثل فايبر سمند رنگي ، روف تايل ، آكرا و …..انتخاب پوشش سقف با توجه به شرايط اب و هوايي قابل تغيير و انتخاب مي باشد. و براي پوشش داخلي سقف مي توان از سقفهاي كاذب( كناف ) – تايلهاي گچي با روكش U.P.V.C يا گچبرگ و يا تايلهاي آرمسترانگ نام برد .
    پوشش ديوارهاي داخلي و خارجي :
    براي پوشش ديواره هاي داخلي مي توان از پانلهاي گجي – پانلهاي سيماني يا ديوار پوش MDF استفاده كرد كه در طرح ها و ضخامتهاي مختلف استفاده مي گردد. اين نوع پانلها به راحتي قابليت نصب بر روي اين نوع سازه را دارا مي باشد .همچنين مي توان نماي داخلي را با استفاده از كاغذ ديواري – رنگ روغني يا پلاستيكي ، بلكا و ديوار كوب هاي مختلف پوشش داد . و جهت عايق نمودن ديوارها نيز مي توان از پشم سنگ و يا فوم پلي استايرن در بين سازه ها استفاده نمود .
    پوشش ديوارهاي خارجي را مي توان با استفاده از پانلهاي سيماني يا سمند برد – پانلهاي چوبي يا پلي وود ، پانلهاي صنعتي ( ساندويچ پانل، پانل دكوراتيو ) پوششهاي سنتي (سيمان – آجر نما و يا غيره ..)به راحتي به سازه ها نصب كرد. پانلهاي سيماني در طرح ها ي ساده و چوبي و سنگي با ضخامتهاي بين 8 تا 12 ميليمتر در ابعاد متنوع توليد مي گردد. اين پانلها مقاوم در برابر شرايط جوي ناپايدار – ضربه پذيري و حمله موريانه ها بوده و از نظر زيبايي مانند
    چوب و از نظر مقاومت مانند سنگ در نماي بيروني ساختمان جلوه مي نمايد. (مقاوم در برابر خش –سايش – غير قابل پوسته شدن و ترك خوردن )

    مرحله چهارم –تاسيسات الكتريكي و مكانيكي
    تاسيسات برقي شامل : ا سيم كشي –كليد –پريز- تابلو برق –چاه ارت – خط تلفن –كابل تلويزيون كه در اين نوع ساختمانها به راحتي ميسر مي باشد.
    در اين شيوه لوله هاي پلاستيكي از بالاي سقف كاذب به ميان فضاي خالي ديوارها به محل قوطي ها كه از پيش به وسيله پشت بند هاي مخصوص در محل مورد نصب شده اند كشيده مي شوند .
    تاسيسات مكانيكي : قابليت استفاده انواع لوله هاي تاسيساتي سرد و گرم -فاضلاب – – رادياتورها – پكيج – ملزومات سرويس بهداشتي در انواع مختلف –
    اساس لوله هاي تاسيساتي با استفاده از سوپر پايپ و پي وسي فشرده مي باشد ،كه در مقايسه با لوله هاي فلزي و چدني از انعطاف و طول عمر بيشتري برخودار مي باشند. براي سيستم تهويه مطبوع نيز مي توان بسته به نظر كارفرما يا از پكيج يونيت و از سيستم تهويه مركزي استفاده كرد
    مرحله پنجم – درب و پنجره
    درب ها : استفاده از انواع درب ها از نوع MDF-HDF-UPVC – و آلومينيوم ضد حريق و ضد سرقت (چهارچوب درب ها از نوع فولاد با چوب مي باشد.)
    پنجره : استفاده از انواع پنجره هاي UPVC و يا آلومينيومي با شيشه هاي تك جداره و دو جداره در ضخامت و ابعاد و اشكال مختلف )

    مرحله ششم – كفسازي – نقاشي و رنگ
    انواع سراميك و كاشي –لمينت –پاركت – موزاييك و كف سيماني در اين نوع سيستم مورد استفاده قرار مي گيرد .

    #3240
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    مزایای سیستم F.S.L برای ساخت :
    -انعطاف در طراحی :
    در این سیستم امکانات نامحدودی را برای طراح جهت ارائه ایده های مختلف طراحی، ایجاد می نماید. لذا طراح میتواند از این سیستم در انواع پروژههای ساختمانی با کاربری های متنوع، بدون نیاز به تولید مقاطع ومصالح خاص، استفاده نماید.همچنین سطوح بیرونی ساختمان با سیستم F.S.L، میتواند با انواع مصالح نمایی که معمار پروژه میخواهد، پوشش داده شود.از نماهای قابل استفاده میتوان به مصالح بنایی وآجر، انواع سنگ های نما، نماهای آلومنیوم، نماهای چوبی، مصالح سرامیکی نماهای pvc و… اشاره نمود.در سطح داخلی ساختمان، پانل های گچی مستقیما بر روی المان های فولادی جدارنازک دیوارمتصل میگردند.
    -سرعت در اجرای سیستم :
    سیستم F.S.L، یک سیستم سریع و آسان بوده و بدون استفاده از نیروهای کاری با تخصص بالا قابل اجرا میباشد.وبدلیل سبک بودن اجزای سازه های فولادی سبک از سرعت بالایی برخوردار است. در این سیستم، اسکلت ساختمان یک طبقه 10 روز کاری و دو طبقه 15 روز کاری نصب می گردد.از طرفی این سیستم قابل نصب در تمام فصول سال و شرایط جوی می باشد. بطورکلی سرعت ساخت و ساز این روش 60 درصد سریع تر از ساخت با سیستم های رایج است.در زمان تهیه قطعات فولادی سوراخ کاری های لازم تعبیه می شود تا به راحتی شبکه تاسیسات را از داخل آن عبور میدهند، در این روش نصب تاسیسات از سرعت بالایی برخوردار میباشد.
    -نیاز کم به تجهیزات :
    بدلیل اینکه قطعات ساختمانی سیستم F.S.L سبک و برای افراد قابل حمل میباشد، لذا برای جابجایی این قطعات نیازی به استفاده از جرثقیل و لیفتراک نمی باشد.
    -نیاز به فضای کم کارگاهی :
    بدلیل تحویل قطعات ساختمانی در زمان مقرر و نیزآماده بودن اغلب قطعات برای نصب،فضای بسیار محدودی برای نگهداری قطعات نیاز بوده و اتلاف مصالح نیز در حداقل ممکن میباشد.
    -ایمنی در محل کارگاه :
    بدلیل سبک بودن قطعات، نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاص نبوده، لذا امنیت افراد و کارکنان بطور کامل در کارگاه تامین میشود.
    -کاهش هزینه ها :
    عملیات ساخت فونداسیون در این سیستم بسیار ساده و کم حجم تراز فونداسیون ساختمان های سنتی است تا جایی که هزینه ساخت فونداسیون 50% کاهش می یابد.
    در سیستم قاب سبک فولادی، فولاد مصرفی اسکلت کاهش چشمگیری دارد و حدودا به میزان 10 تا 15 کیلوگرم در مترمربع است.
    بدلیل دوام بالای مصالح این سیستم، سازه های F.S.L دارای عمر مفید 75 سال بوده و ساکنین هزینه کمتری را برای تعمیرات پرداخت می کنند.و با توجه به ویژگی های حرارتی و صرفه جویی در مصرف انرژی تا 25 درصد نسبت به سیستم های رایج، هزینه گرمایش و سرمایش محیط ساختمان کاهش می یابد.
    -عملکرد صوتی خوب :
    عایق های صوتی موجود در سیستم F.S.L، باعث کاهش شدت صوت و نیز عایق های صوتی تعبیه شده در فضای داخلی دیوار باعث کاهش صوت منتقل شده در فضاهای داخلی ساختمان میشوند.

    -محیط داخلی سالم :
    بدلیل سازگار بودن مصالح مورد استفاده در این سیستم با محیط زیست انسانی و بی اثر بودن مصالح، هیچگونه بخارات سمی در محیط وجود نخواهد داشت و مشکلاتی مانند جمع شدگی، کپک زدگی بر روی اجزا دیوارها، در این سیستم وجود نخواهد داشت.
    -مقاوم در برابر زلزله و طوفانهای شدید :
    تجربه های قبلی نشان می دهدکه سازه های F.S.L دارای عملکرد بهتری در برابر زلزله و طوفان نسبت به سیستم های دیگراست.
    بدلیل سبک بودن این سیستم ساختمانی، نیروی زلزله کمتری به آن اعمال میشوداز جمله عوامل دیگر در پایداری سیستم F.S.L در برابر زلزله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
    **رفتار مناسب با توجه به شکل پذیری فولاد
    **اتصالات مکانیکی استاندارد
    **دیوار و سقف های مهاربندی شده
    **اتصال مطمئن به فونداسیون
    -برای محیط زیست :
    در هنگام ساخت ساختمان با سیستم F.S.L کمترین اتلاف در مصالح وجود دارد و در انتهای عمر مفید سازه نیز مصالح به کاربرده شده در این سیستم قابل بازیافت می باشد.(صنعت سبز)
    -ساختمان های قابل اجرا با سیستم F.S.L
    *انبوه سازی تا 2طبقه
    *ساختمان های چند واحدی
    *دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک
    *ساختمان های ورزشی و آموزشی
    *واحدهای صنعتی
    *احداث نیم طبقه در داخل بناهای با ارتفاع زیاد
    *توسعه تعداد طبقات بر روی پشت بام ساختمان های موجود
    *فضاهای کاربردی پیش ساخته مثل سرویس های بهداشتی
    – ماشین آلات مورد نیاز در کارگاه :
    دریل، تفنگ شلیک میخ، بالابرهاو…
    -شیوه اجرای سقف و بام در نظام ساختاری F.S.L :
    -خرپاهای سقفی -نظام تیرریزی مصالح

    مراحل ساخت خانه هاي پيش ساخته:
    نام مرحله متريال مورد استفاده
    اجراي فونداسيون شناژي ميلگردهاي طولي و فونداسيون نواري با ابعاد پايين
    اجراي اسكلت فولاد گالوانيزه سرد نوردشدهLSF
    اجراي پوشش سقف پانل هاي سيماني (Fiber cement board) + تركيب با مصالح سنتي و كلاسيك
    نصب پانل هاي پوشش خارجي فايبرسمنت يا فوم بتن
    نصب لايه عايق حرارتي، رطوبتي و صوتي پشم سنگ، فوم پلي استايرن ضدحريق و پوشش نهايي مطابق روش كلاسيك
    نصب پانل هاي پوشش داخلي فايبرسمنت، گچ برگ
    اجراي عمليات تاسيسات الكترونيكي و مكانيكي كليه تاسيسات اين سيستم مي تواند بصورت عبور از فضاي خالي (داكت) قابل دسترسي باشد
    نصب درب و پنجره UPVC، آلومينيومي، چوبي و …
    عمليات نازك كاري كليه اين عمليت مطابق با روش هاي معمول انجام شده

    #3252
    eli
    مشارکت کننده

    سلام دوست عزیز در این سیستم اجزا در کارگاه ساخته می شوند طبق انداره مورد نیاز یا سفارشی در کارخانه تولید می شوند؟

    #3254
    banafshe.1990
    مشارکت کننده
    eli wrote:
    سلام دوست عزیز در این سیستم اجزا در کارگاه ساخته می شوند طبق انداره مورد نیاز یا سفارشی در کارخانه تولید می شوند؟

    سلام بله همانطور که در متن بالا هم ذکر شده این اجزا در کارخانه تولید و برش داده می شوند و به محل اجرا منتقل و همان جا به یکدیگر متصل (پیچ یا پرچ) می شوند.
    ((مقاطع فولادي جدار نازك, ورقهاي فولادي گالوانيزه هستند كه با استفاده از نورد سرد و با استفاده از روش Roll Forming در کارخانه سبک سازه پارس شكل دهي مي شوند. توليد و برش اين مقاطع در کارخانه باعث مي گردد, توليد مقاطع با كيفيت مناسب و يكنواخت در حجم و سرعت بسيار بالا انجام گيرد))

    #3255
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    قابل توضیح است که :
    جهت ساخت مقاطع سرد نورد شده مطابق آیین نامه های مربوط به این سازه‌ها استفاده از اشکال مختلف مجاز می‌باشد .این مقاطع معمولاً دارای ابعاد متنوع و محدوده تغییراتی ضخامتی بین 0.6 الی 2.5 میلی متر می‌باشند .اتصال سازه LSF به شالوده به وسیله یک کلاف افقی با مقطعc شکل می‌باشد .اجزاء قائم این سیستم به عنوان عضو باربر ستونی در بارهای ثقلی عمل می‌نمایند .برخی ازاین اعضا که در دهانه مهاربندی جانبی سازه قرار می‌گیرند علاوه بر بار ثقلی متحمل نیرو های ناشی از بارهای جانبی می‌شوند .این اعضا تحت نام وادار (stud )در این سیستم معرفی می‌شوند .
    سقف سازه این ساختمان‌ها متشکل از تیرچه های فلزی سرد نورد شده بوده که فواصل تیرچه‌ها با توجه به میزان ظرفیت باربری عضو و ابعاد قطعات پوشش سقف که می‌تواند تخته های چوبی،سیمانی و یا دال بتن‌آرمه باشد تعیین می‌شود .
    تیرها و تیرچه‌ها عمدتاً دارای مقاطع با اشکالc یاz می‌باشند ،پوشش سقف با دال بتن‌آرمه ،در صورت تأمین یکپارچگی لازم بین بتن و پروفیل فولادی تیرچه ،می‌تواند به عنوان یک سقف مرکب بتنی فلزی طراحی شود.در ساختمان‌های LSF به منظور باربری جانبی سازه در دو امتداد اصلی متعامد ،از دهانه های باربر جانبی استفاده می‌شود که تحت عنوان ( Load Bearing Wall) نامیده می‌شود .
    دهانه های باربر به 4 روش ایجاد می‌شود که عبارتند از:
    سیستم دهانه‌های مهاربندی شده با اعضای قطری، سیستم دیوار برشی با ورق فولادی نازک، سیستم دیوار باربر با پوش‌های OSB، سیستم دیوار برشی بتن‌آرمه.
    در حال حاضر در کشور ایران استفاده از سیستم دهانه های مهاربندی شده با اعضای قطری برای ساختمان‌ها تا 2 طبقه مسکونی و سیستم باربر جانبی دیوار برشی بتن‌آرمه برای ساختمان‌های تا 5 طبقه مجاز می‌باشد عملکرد صوتی دیوارها و سقف‌های ساخته شده با این سیستم در صورت رعایت تمهیدات لازم به راحتی پاسخگوی انتظارات تعیین شده در مقررات ملی ساختمان می‌باشد .پروفیل‌های سرد نورد شده مقامت کمی در برابر حریق دارند و باید به خوبی محافظت شوند .یکی از دلایل کاربرد گچ به عنوان پوشش داخلی ساختمان‌ها ،دستیابی به این هدف است. از عمده مزایای ساختمان‌های سبک فولادی LSF کاهش جرم ساختمان می‌باشد که تاثیر فراوانی در جهت کاهش هزینه های ناشی از مصالح،نیروی انسانی و نیز زمان احداث پروژه‌ها خواهد داشت .به کارگیری این سیستم در ساختمان‌های پنج طبقه کشور با رعایت تمهیدات خاصی مقدور بوده و به نظر می‌رسد به عنوان یک گزینه در انبوه سازی می‌تواند موفق باشد مشروط بر آنکه بر اساس عملکرد سازه ای ،طراحی و اجرای آن ،محدودیت‌ها و ضوابط موجود در سایرآیین نامه‌ها بررسی و برای کشور تدوین و تهیه گردد .قدر مسلم آنکه اصلاحاتی در خصوص مقاطع ستونی،اعضای قطری مهاربند و نیز اتصالات این سیستم مورد نیاز می‌باشد که می‌بایست به نحو شایسته ای بدان پرداخته شود. این سیستم در زمینه های انرژی ،حریق،اکوستیک و سازه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ،مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز می‌باشد.

    #3269
    ناشناس
    میهمان

    باسلام
    باتشکر تقریبا تحقیق کاملی بود .ایا دراین سیستم ما میتوانیم طبقه ای به عنوان پیلت داشته باشیم ؟
    در این سیستم هر متر مربع چه مقداز وزن {بارهای زنده +بارهای مرده}را تحمل میکند ایا بیشتر از روشهای سنتی است یا کمتر؟ با تشکر

    #3273
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    سلام
    همانطور که سر کلاس هم توضیح داده شد در این روش محدودیتی برای احداث پیلوت نخواهیم داشت.

    در مورد وزن : در اين نوع ساختمان ها وزن آهن مصرفي در هر متر مربع معادل 30 تا 45 كيلوگرم محاسبه گرديده است .
    به دلیل وزن کم این نوع روش ساختمان سازی جزء روش های مقاوم در برابر زلزله می باشد.
    سبکی و در نتيجه کاهش نيروی زلزله وارد بر سازه از مزایای این سیستم محسوب می شود.
    وزن سازه ای اين سيستم حدودا 25%-30% سازه های معمول است در نتيجه به همين نسبت نيروی زلزله بسيار کمتری را به خود جذب می نمايد.
    هم سازه کم وزنی دارد و هم مصالح معماری (پوشاننده) آن کم وزن می باشد.(کناف) و زیبایی مورد نیاز را هم دارد.

    #3297
    ناشناس
    میهمان

    با سلام
    منظور سوال میزات تحمل وزنی سقف در هر متر مربع میباشد؟

    #3304
    banafshe.1990
    مشارکت کننده

    با سلام

    اسکلت و سازه به صورت LSF (صفحه فولادی سرد نورد شده) می باشد و سقف طبقات در روش LSF به صورت سقف کمپوزیت اجرا می گردد و بام نیز بسته به طرح می تواند به شکل خرپا هم ساخته شود.
    پس وزنی که توسط سازه سقف تحمل می شود همانند یک ساختمان اسکلت فلزی می باشد و تحمل وزن نهایی به مصالح پرکننده مثلا اگر سقف به صورت کامپوزیت اجرا شود نیز بستگی خواهد داشت .
    در حالت عادی اسکلت سقف به روش LSF وزنی معادل وزن قابل تحمل در یک ساختمان اسکلت فلزی را تحمل می کند .
    از این اسکلت برای هر نوع کاربری می توان استفاده کرد چه یک واحد مسکونی یا اداری 1 طبقه باشد چه یک دانشکده یا هتل آپارتمان.

    #3389
    silverhead
    مشارکت کننده

    سلام
    با توجه به توضیحات شما و سوالات دوستان ای سیستم بصورت کامل توضیح داده شده و از بنفشه هم ممنون هستم.

در حال نمایش 12 نوشته (از کل 12)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.