• این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 13 سال، 6 ماه پیش بدست ehsan به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #2772
    ehsan
    مشارکت کننده

    تاريخچه چوب
    انسانها بعد از غار نشيني اولين سازه هاي كه ساختند با چوب بوده است چوب براي انسان اهميت زيادي داشته ليكن هم خانه ميساختند و هم شكار ميكردند براي طبخ غذا و گرما و ساخت وسايل نقليه مانند ارابه، كالسكه و قايق و وسايل كشاورزي از آن استفاده ميكردند و جالب است بدانيد كه امروزه هم يكي از اركان مهم ساختمان سازي است ولي نه به عنوان بخش اصلي بلكه اكثراً براي تزئينات مثل درب، پنجره، سونا،‌ كابينت و مبله كردن داخل سازه خوشبختانه با پيشرفت انسان و كشف مصالح گوناگون و گراني چوب و به خاطر امنيت كم سازههاي چوبي كمتر استفاده ميشوند در نتيجه درختان كمتري قطع و جنگلها از بين نميروند و با دانش بيشتر انسان و فهم اينكه منابع جنگلي زود تجديد نميشوند از مصرف مستقيم چوب دست كشيدهاند و از مصالح مشابه چوب مانند: نئوپان، MDF ، HDF ، فورميكا، فيبر،‌ نئوپان، ملامين و انواع چند لايي ها و از همه مهمتر انواع روكشها كه انقلابي در كمتر مصرف كردن چوب بود، روي آوردند.

    تاريخچه صنايع تخته خرده چوب
    صنعت تخته خرده چوب سازي يكي از صنايع جديد چوب ميباشد و قدمت آن از چندين ده سال تجاوز نميكند. در واقع شروع آنرا از سال 1920 به بعد ميتوان منظور داشت. در سالهاي اول توليد‌، به علت موجود نبودن چسبهاي مصنوعي به مقدار زياد،‌ پيشرفت آن بسيار كند و و غيرقابل محسوس بود . ولي از طرفي هم موجوديت زياد از حد ضايعات چوب،‌ و اينكه به هر حال آنها را ميبايست به مصرفي غير از سوخت رسانيد،‌ تحقيقات در مورد استفاده از ضايعات مذكور و تهييه چسبها را هر چه بيشتر گسترش ميداد. در هر صورت بايد اذعان داشت كه پيشرفت واقعي اين صنعت مرهون توليد چسبهاي چوب از سال 1930 به بعد ميباشد. به همراه پيدايش چسبهاي مختلف،‌ تكنيكهاي نو و پيشرفت آناه در بين سالهاي 1930 تا 1940 باعث گرديد كه اين صنعت ابعاد بزرگتري به خود گيرد. اولين باري كه تخته خرده چوب سازي در اندازه زياد توليد گرديد و چسبهاي مصنوعي در تهيه آن به كار رفت،‌ در يكي از كارخانه هاي آلمان در Bremen بود. در اين مورد چسب فنل- فرمل (فنل- فرم آلدئيد) مخلوط با خرده چوبهاي اپيسه آ به كار رفت. سپس در چكسلوا از آن استفاده شد و 5 سال بعد در بلژيك حتي از كاه گندم تخته خرده ساختند.

    اقتصاد چوب
    امروزه كشورهاي مترقي و صاحب سبك با توجه به اينكه جنگل ها بسيار دير دوباره رويش ميكنند و از بُعد صنعتي انديشيدهاند كه اگر از مصنوعات چوبي صنعتي مانند نئوپان، فيبر، MDF ، HDF ، فورميكا و ديگر محصولات ساخت دست بشر بجاي مصرف مستقيم چوب استفاده كنند بهتر است بدين معني كه 1- از نظر حمل و نقل 2- راحتي توليد3- كم مصرف شدن چوب كه مهمترين عامل ميباشد 4- سريع تر عرضه شدن 5- مصرف كمتر انرژي هاي رابط مثل سوخت حمل و نقل برقي آب كمتر – خشك نكردن چوب كه هم زمان گير است و انرژي كمتري هزينه ميشود. 6- نيروي كار كمتر 7- مصنوعات چوبي مصنوعي ارزان تر از چوب عرضه ميشود.
    چوب روسي
    بيشترين مصرف در صنايع چوب در حال حاضر انواع چوب كاج است يا به اصطلاح صنعتي روسي كه بهترين آن در كشور فنلاند و يكي از بدترين نوع آن در كشور ايران يافت ميشود كه منابع اصلي آن در كشور روسيه در سيبري است امروزه به خاطر خوش برش بودن و صمغ درخت كه باعث ميشود دير آب در آن نفوذ كند و قارچ ها و حشرات در آن لانه نكنند براي همين در انواع سازهها بيشترين مصرف را دارد مانند سقفهاي كاذب،‌ درب و پنجره،‌ سونا،‌ سورائي راه پله بانكها و موسسه هاي دولتي.
    از معايب آن نيز گره زياد داشتن است،‌ نرمي زياد كه باعث ميشود در كارهاي كوچك كمتر استفاده شود و زير فشار، كم دوام است و نيز در مناطق مرطوب و شرجي مانند شمال ايران و شرق آسيا بيشترين استفاده را دارد و بطور معمول بصورت تخته عرضه ميشود تخته به چوبي گفته ميشود كه در ابعاد مانند: 5×30×600 سانتيمتر باشد و اگر از بالا ديده شود به شكل مستطيل است.

    انواع چوب و نوع درخت
    درختان به ترتيب اهميت در مصرف صنعت چوب:
    چوب جنگلي (راش) دومين چوب از لحاظ مصرف و بهترين نوع آن در ايران و شهرستان نكا يافت ميشود.
    مزيتهاي مهم از نظر:
    1- محكمي80%
    2- رنگ چوب
    3- نقش چوب
    4- كمتر از هم گسيختگي
    5- جذب چسب
    6- روكش عالي
    7- قيمت نسبتاً‌مناسب
    8- فراواني در كليه قاره ها
    9- در حالت طبيعي زود خشك شدن
    10- مناسب ترين چوب براي صنايع جانبي مانند (منبت،‌ معرق و خراطي) با رنگ صورتي و خالهاي مشكي

    توسكا
    سومين چوب مصرفي ميباشد كه از لحاظ شباهت مانند چوب راش ميباشد فقط خالهاي مشكي راش را ندارد و نقش كمتري دارد
    معايب: از چوب راش نرمتر است، جذب رنگ بيشتر براي زوارها و چارچوب درهاي اتاق ها استفاده ميشود.
    نوع عرضه: الوار- تخته تراورز – گرده

    چوبهاي تزئيني
    چوب ملچ از لحاظ زيبائي بيشترين مصرف را دارد و نسبت به چوبهاي تزئيني ارزان تر ميباشد و بيشتر در صنايع روكش سازي استفاده ميشود
    مشخصات:
    1- منابع كم دارد
    2- گراني محصول
    3- زيبايي كه بايد روي كار استفاده شود
    4- رنگ چوب سفيد ميباشد با نقش هاي طلايي
    بلوط
    بسيار محكم و سخت، زيبا بيشتر روكش ميشود براي اينكه تيغ هاي نجاري را كند ميكند و با كوچكترين نم زود كج ميشود در صنايع كمتر مصرف ميشود مخصوصاً در ايران بيشترين مصرف در ايتاليا به خاطر فرآوري بيشرفته اي كه دارند عمدتاً به رنگ قهوهاي و قهوهاي تيره يافت ميشوند.
    آكاژو
    در كوبا،‌افريقا و حوزه درياي كارائيپ يافت ميشود در ايران به صورت وارداتي استفاده ميشود به خاطر گراني زياد فقط بصورت روكش استفاده ميشود رنگ قهوه اي مايل به مشكي

    چوبهاي نرم و كمتر مصرف شونده
    چوبهاي سپيدار، چنار،‌ نمدار و بيد ارزان ترين چوبها در بازار عرصه چوبهاي صنعتي هستند كه فقط زير كارهاي چوبي نظير دربهاي پيش ساخته و شبكهها- كشوها استفاده ميشود و رنگ سفيد دارند و بسيار نرم هستند
    چوبهاي روغني
    چوب توت و زيتون و گردو براي صنايع دستي استفاده ميشود نظير صنايع دستي شمال و معرق كاري،‌ استفاده از چوب زيتون بخاطر روغني بودن كه باعث ميشود به سادگي خرد نشود.

    نوع محصولات چوبي از لحاظ ابعاد

    گرده كه معمولاً بدون فرآوري عرضه ميشود

    تخته معمولاً به صورت مستطيل عرضه ميشود
    عمدتاً عرض چوب از 20 سانتيمتر تجاوز نميكند

    تراورز بصورت مربع عرضه ميشود و ابعادي
    20× 20 به بالا و بزرگتر دارد.

    الوار معمولاً بصورت مستطيل عرضه ميشود كه عمدتاً‌عرض چوب بيشتر از 20 سانتيمترو ضخامت 15 سانتيمتر به بالا دارد.

    دوام طبيعي چوب عوامل فيزيكي و شيميايي
    ماده چوبي در برابر عوامل فيزيكي و شيميائي كه بساير مصالح ساختماني بسهولت آسيب رسانيده و باعث انهدام آنها ميشود،‌ مقاومت نشان ميدهد.
    بدين منظور ميتوان از چوب در ساختمان اسكله بنادر و اماكن با تغييرات شديد جوي، محلهائي كه انواع گازها در آن پخش ميشود استفاده كرد، ولي حشرات و قارچها از عوامل مخرب مهم در چوب بشمار ميروند و تنها اين عوامل هستند كه به دوام طبيعي آن لطمه ميزنند و چوبهائي كه در اماكن مرطوب سر بسته قرار گيرند زودتر مورد حمله آنها واقع ميشوند هرقدر چوب خشك تر باشد و محيط هم رطوبت نسبي كمتري داشته و پيوسته تهويه گردد، دوام چوب بيشتر ميشود بطوري كه وسائل چوبي كه در مناطق خشك مصر بعد از چندين هزار سال بدست آمده كاملاً سالم مانده است.

    ملاحظه ميشود كه پر دوام ترين چوبها از بين پهن برگان بلوط، نارون و اقاقيا است و از بين سوزني برگان ملز و سرو ميباشد دوام طبيعي چوب وابسته به تركيبات شيميائي است كه در اين جسم وجود دارد. بطور كلي چوبهائي كه طبيعتاً حاوي مواد نشاسته اي ( مواد قندي) زياد باشند در برابر عوامل مخرب بيولژيك از خود پايداري بيشتري نشان ميدهند. مثل چوب سرو و بلوط

    مصنوعات مصنوعي چوب
    نئوپان ولكس از مخلوط خرده چوب و سيمان تهيه ميشود
    مرغوبترين نئوپان،‌ شموشك است كه از خرده چوب مواد مازاد مزارع و استخوان تهيه ميشود.
    بيكيفيت ترين نئوپان، گنبد است كه با تراكم كم تهيه شده است.
    فيبر و MDF عمدتاًٌ از ساقه نيشكر،‌ برنج، ضايعات چوب پنبه و ذرت تشكيل ميشود.
    فورميكا
    نئوپان با روكش هاي پلاستيكي است با لبه هاي PVC
    پاركت
    چوب با لايه هاي ضخيم پلي استر است.
    امروزه به علت اينكه مصنوعات چوبي خواص ضد الكتريسيته، عايق هاي حرارتي و صوتي و از لحاظ زيبايي سازهها و ارزاني زود اجراء شدن و پوشش ناهمگوني ساختمان بيشترين مصرف را دارند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.