تبلیغات و نیازمندی های صنعت ساختمان معرفی محصولات

آخرین اخبار بیمه تامین اجتماعی مهندسین ساختمان

در این نوشته میخوانید

بیمه تامین اجتماعی مهندسین ساختمان

کلیات طرح بیمه تامین اجتماعی مهندسان ساختمان

مهندسان ساختمان شامل رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان (مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی نقشه برداری، مهندسی شهرسازی، مهندسی ترافیک) است.

گرایش و عنوان مدرک‌های تحصیلی مقاطع کاردانی (در صورت وجود) و کارشناسی باید عناوین و گرایشات ساختمانی باشد.

نمایندگان در جلسه علنی (روز چهارشنبه، یکم آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، نسبت به (ماده الحاقی ١٣) بیمه مهندسان با ١٢١ رای مثبت به این بند موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها موظفند حسب درخواست اعضای حقیقی دارای پروانه صلاحیت حرفه ای و فاقد هرگونه بیمه را به سازمان تامین اجتماعی معرفی نمایند.

وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور حمایت هدفمند در تعیین سهم دولت از حق بیمه تامین اجتماعی به گونه ای اقدام نماید که حداقل ۲۰ درصد از حق بیمه مذکور با مأخذ حداقل حقوق و دستمزد اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را شامل شود و ۷ درصد از حق بیمه مذکور توسط متقاضی پرداخت می گردد.

منابع تامین سهم دولت از محل افزایش تعرفه های موضوع ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۲ اسفند ۱۳۷۴ تامین می شود.

آیین نامه اجرای این بند با تعیین سهم دولت از حق بیمه یاد شده با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیات وزیران می رسد.

جزئیات پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و سهم پرداخت مهندسین

 

سعید یزدانی، دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره جزئیات مصوبه بیمه مهندسین که به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گیری گذاشته می شود، گفت: طی جلسه بررسی این طرح در کمیسیون تلفیق، قرار بر این شد که از 27 درصد سهم بیمه، 20 درصد را بخش دولتی و 7 درصد را مهندسین پرداخت کنند. این در حالی است که شورای مرکزی برای بیمه مهندسین دو طرح را تقدیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کرد.

وی ادامه داد: نخستین طرحی که شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در جهت اجرایی شدن بیمه مهندسین به کمیسیون تلفیق ارائه داد، اصلاح ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی بود تا با اصلاح این قانون، مهندسین نیز ذیل این بند قانونی مشمول شوند. طرح بعدی که مورد تایید نهایی قرار گرفت، سهم 20 درصدی دولت و 7 درصدی مهندسین برای پرداخت حق بیمه بود که محل تامین سهم دولت نیز در آن دیده شده است.

به گفته این عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اعضای مشمول بیمه مهندسین، از تمام مزایای قانون تامین اجتماعی، شبیه سایر بیمه­ شدگان، بهره­ مند می شوند و سازمان تامین اجتماعی ملزم به پذیرش وفق گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان است. البته جزئیات این بند در آئین نامه اجرایی این قانون تعیین می ­شود

 

بیشتر بخوانید: کامل ترین آموزش تبلیغات صنعت ساختمان

شرایط لازم برای بیمه تامین اجتماعی مهندسین ساختمان

 

  1. آیا داشتن پروانه مهندسی (قبولی در آزمون نظام مهندسی)
  2. عضویت در  سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظام مهندسی معدن و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  3. افرادی مشمول این توافق نامه مابین سازمان تامین اجتماعی و سه سازمان نظام مهندسی کشور می شوند که فاقد پوشش بیمه باشند.
  4. افراد نباید با کارگاه هایی که مشمول قوانین این سازمان می باشند، رابطه مزدبگیری داشته و یا تحت پوشش بیمه آنها قرار داشته باشند.
  5. حداکثر سن افراد درخواست کننده برای این نوع بیمه، هم مردان و هم زنان، ۵۰ سال تمام می باشد.
  6. اگر متقاضی دارای سابقه قبلی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت برای وی اضافه می شود.
  7. سازمان ها افراد مشمول را معرفی می کنند

 


بیمه اعضای سازمان های نظام مهندسی کشور از نوع اختیاری است

 

طبق این توافق نامه اعضای فاقد پوشش بیمه این سازمان، که فاقد رابطه مزد بگیری هستند، مشمول خدمات و مقررات سازمان تامین اجتماعی شده اند. اما باید توجه داشت که نوع بیمه ای که برای آنها در نظر گرفته شده است، اختیاری است. به این ترتیب مشمولان پس از انجام تشریفات و پرداخت حق بیمه امکان استفاده از حمایت های قانونی این سازمان را خواهند داشت.

گفتنی است این حمایت ها شامل خدمات بازنشستگی و دریافت مستمری، خدمات درمانی، کمک هزینه ازدواج و غیره می باشند.

البته باید توجه داشت که این گروه از بیمه شدگان تامین اجتماعی مشمول قانون بیمه بیکاری نمی شوند. دلیل این امر هم آن است که این افراد رابطه مزدبگیری از سازمان ها را ندارند. بنابراین حق بیمه مربوط به بیکاری شامل سه درصد مبنای پرداخت حق بیمه از آنها دریافت نمی شود. توجه داشته باشید که این بیمه شدگان در بخش خدمات درمانی کاملا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و در مراکز درمانی سازمان نیازی به پرداخت فرانشیز ندارند.

 

افزایش فروش


بیمه  مهندسین تیر ماه سال 1403 به دولت ابلاغ شد

سرانجام ‏پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بیمه تأمین اجتماعی مهندسان تهیه و تدوین می‌شود.‏

پیرو درخواست دبیر هیئت دولت از رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌منظور ارائه پیشنهاد ‏آیین‌نامه اجرایی بیمه اعضای حقیقی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها بند (پ) ماده ۵۵ ‏قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، پیشرفتی دیگر در راستای احقاق حقوق و بهبود معیشت خانواده ‏بزرگ مهندسان ساختمان در سرتاسر کشور حاصل شد.‏

اکنون سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حال تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌های مربوطه است که به ‏همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای مرکزی، روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و اعضای هیئت‌مدیره دوره نهم انجام ‏می‌شود.

پیش‌تر در 24 دی ماه سال 1402 بود که بیمه مهندسان به تصویب نهایی شورای نگهبان رسید.‏

بعد از آن نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکم آذر ماه 1403 در جریان ‏بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، نسبت به (ماده الحاقی ۱۳) بیمه مهندسان با ۱۲۱ رأی ‏مثبت به این بند موافقت کردند.‏

در تاریخ 8 بهمن سال 1402 بود که ابهام مطرح‌شده از سوی شورای نگهبان برطرف شد ‏و به تصویب نهایی مجلس رسید.‏

نهایتاً در تاریخ 4 تیر ماه 1403 ذیل قانون برنامه هفتم توسعه کشور، برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

 

24 دی ماه سال 1402 تصویب نهایی شورای نگهبان

8 بهمن سال 1402 بود که ابهام مطرح‌شده از سوی شورای نگهبان برطرف شد ‏و به تصویب نهایی مجلس رسید.‏

یکم آذر ماه 1403 تصویب ماده الحاقی ۱۳در‏ مجلس شورای اسلامی

4 تیر ماه 1403 ذیل قانون برنامه هفتم توسعه کشور، برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

تذکر مهم و اطلاع از شرایط

مرجع اصلی و قانونی و نهایی اطلاع از شرایط و ضوابط استفاده از یمه تامین اجتماعی مهندسین ساختمان، سازمان نظام مهندسی و مراجعه به واحد عضویت سازمان نظام مهندسی و روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی می‌باشد و دیگر مراجع قانونی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سیزده =