تبلیغات و نیازمندی های صنعت ساختمان معرفی محصولات

انواع شرکت های ساختمانی و رتبه بندی آنها

در این نوشته میخوانید

انواع شرکت های ساختمانی

انواع شرکت های

رتبه بندی شرکت های ساختمانی  یکی از فعالیت های سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری کشور است که به منظور ارزیابی و تعیین صلاحیت مهندسان و شرکت های مشاور، طراح و اجراکننده در زمینه های مختلف مهندسی ساختمان انجام می شود.

رتبه بندی شرکت های ساختمانی بر اساس قوانین و آئین نامه های تعیین شده توسط معاونت برنامه ریزی و با توجه به معیارهایی همچون

تحصیلات،

تجربه،

دوره های آموزشی،

پروژه های انجام شده،

گواهینامه ها و مجوزهای لازم،

امکانات فنی و نرم افزاری،

کادر انسانی و غیره صورت می گیرد.

رتبه بندی شرکت ها به پنج  دسته تقسیم می شود:

  • 1-شرکت های مشاور:دارای رتبه بندی یک تا سه
  • 2-شرکت های پیمانکار:دارای رتبه بندی یک تا پنج
  • 3-شرکت های انبوه ساز
  • 4-رتبه بندی شرکت های EPC
  • 5-رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

 

انواع شرکت های ساختمانی

  • رتبه بندی مشاوران:

شرکت‌های مهندسین مشاور به طور کلی شرکت‌هایی هستند که خدمات مشاوره، طراحی، نظارت پروژه‌های مختلف را در حوزه‌های فنی و مهندسی ارائه می‌دهند.

شامل رتبه بندی طراحان در زمینه های معماری، عمران، شهرسازی، برق، مکانیک، ترافیک، نقشه برداری و کاوش های زمین شناسی است. رتبه بندی مشاور به 3 رده تقسیم می شود که رده 1 بالاترین و رده 3 پایین ترین رده است. هر رده دارای شرایط خاص خود است که بستگی به نوع فعالیت و حجم پروژه دارد.

  • رتبه بندی پیمانکاران:

شرکت‌های پیمانکار  به طور کلی شرکت‌هایی هستند که خدمات اجرای پروژه‌های مختلف را در حوزه‌های فنی و مهندسی ارائه می‌دهند.

شامل رتبه بندی اجراکنندگان در زمینه های عمران، برق، مکانیک، نقشه برداری و کاوش های زمین شناسی است. رتبه بندی اجرا به 5 رده تقسیم می شود که رده 1 بالاترین و رده 5 پایین ترین رده است. هر رده دارای شرایط خاص خود است که بستگی به نوع فعالیت و حجم پروژه دارد.

 

 

انواع شرکت های مشاور از نظر نوع تخصص

 

شرکت‌های مشاور در زمینه مطالعات کشاورزی: این شرکت‌ها خدمات مشاوره در زمینه

تحلیل و بررسی وضعیت کشاورزی،

برنامه‌ریزی استراتژیک،

تحلیل سیستم‌های کشاورزی،

تحلیل سودآوری و راندمان پروژه‌های کشاورزی و … را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های مشاور در زمینه معماری و شهرسازی: این شرکت‌ها خدمات مشاوره در زمینه

طراحی و نظارت بر ساخت و ساز ساختمان‌های عمومی و خصوصی،

برنامه‌ریزی فضای شهری،

توسعه پایدار شهری،

حفاظت از بافت تاریخی و فرهنگی و … را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های مشاور در زمینه راه و ترابری:نظارت بر امور اجرایی آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، تونل‌ها، باند فرودگاه، عملیات مرتبط با امور آسفالت، راه‌های زیرزمینی و موارد این‌چنینی است.

برای دریافت رتبه مشاور در رشته راه و ترابری، بایستی علاوه بر اخذ استعلام منابع مالی شرکت، سایر مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه ساجات ارسال شود و بدین ترتیب مابقی فرایند قانونی و تشریفات اداری آن انجام شود.

شرکت‌­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­های مشاور در زمینه پست و مخابرات: این شرکت‌ها خدمات مشاوره در زمینه طراحی و نظارت بر ساخت و ساز شبکه‌های انتقال و توزیع برق، شبکه‌های ارتباطی، شبکه‌های اطلاعاتی، شبکه‌های فیبر نوری و … را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های مشاور در زمینه مهندسی آب: این شرکت‌ها خدمات مشاوره در زمینه برنامه‌ریزی، توسعه، بهره‌برداری و نگهداری از منابع آب سطحی و زیرزمینی، طرح‌های آبیاری و زهکشی، حفاظت از منابع آب، کنترل سیلاب، تصفیه آب و فاضلاب و … را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های مشاور در زمینه نفت و گاز: طراحی تفصیلی برای تاسیسات گازی و تولید میعانات گازی، طراحی و توسعه بهینه سازی ،  طراحی پایه و تفصیلی برای تاسیسات نفتی طراحی پایه برای کارخانه های پتروشیمی

شرکت‌های مشاور در زمینه انرژی: این شرکت‌ ها خدمات مشاوره در زمینه برنامه رىزی  ، توسعه ، بهر هبر دار ى و نگهدار ى از منابع انرژ ى مختلف شامل انرژ ى هسته ا ى ، انرژ ى خورشید ى ، انرژ ى باد ى ، انرژ ى جزر و مد ى ، انرژ ى حرارت ى زمین (ژئو ترمال)، انرژ ى سوخت فسیل ى (زغال سنگ)، انرژ ى سوخت جانداران (بایومس)، انرژ ى سوخت سلول (فول سل)، انرژ ى الکتروشیمیایی (باتری)، انرژ ى الکترومغناطیس (القای الکترومغناطیس)، انرژ ى الکتروستاتیک (خازن)، انرژ ى الکترومکانیک (پیزوالکتریک)، انرژ ى الکتروحرارت (پلتیر)، انرژ ى الکتروپلاسمای

شرکت‌های مشاور در زمینه صنعت :این شرکت‌ ها خدمات مشاوره در زمینه های اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق، ارایه دهنده خدمات جامع مهندسی ، تامین تجهیزات ، تولید سیستمها کنترل صنعتی در پروژه های مختلف می باشد .مشاور ، طراح ، سازنده و مجری راه اندازی خطوط تولید مکانیزه واتوماسیون صنعتی طراحی و ارتقاء سیستم اتوماسیون ،تجهیزات و خطوط قدیمی

 

شرکت‌های مشاور در زمینه معدن:  شرکت‌ ها ی دارای  خدمات مشاوره در زمینه های

همچون فرآوری مواد،

اکتشاف معادن،

بهره برداری معادن،

پی جویی و کانه آرایی

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =